IV KONGRES REGENERACJI MIAST PRZEMYSŁOWYCH
IV KONGRES REGENERACJI MIAST PRZEMYSŁOWYCH
Profesor dr hab, Jerzy Hausner
Profesor dr hab. Tadeusz Markowski
Kultura miasta regeneracyjnego, Maj 14-15 2024 ECI Łódź
Założenia kongresu
Wprowadzenie w ogólną ideę Kongresu
Koncepcja miasta regeneracyjnego jest coraz częściej przyjmowana za klucz do odwrócenia procesu
niekontrolowanego chaotycznego rozrostu urbanizacji i rozlewania się miast oraz zaniku ich
rozwojowego dynamizmu. Nie idzie w tym przypadku jedynie o rewitalizację określonych
degenerujących się obszarów miasta, ale wytyczenie jego nowej rozwojowej trajektorii i
uruchomienie sił napędowych wprowadzających miasto na tę trajektorię celem uzyskania trwałej
zdolności regeneracyjnej bez konieczności silnej zewnętrznej interwencji w sferze funkcjonalno-
przestrzennej. Miasta regeneracyjne mają zasadniczo za zadanie wzmacniać prośrodowiskowe
regenerujące relacje między miastami a systemem naturalnym, od którego zasobów one zależą, a
także wspierać społeczności miejskie, jako głównych beneficjentów tego procesu.
Pojęcie „regeneracji” ma dwa człony – „generację” oraz „re”. Dlatego nie należy go definiować jako
odtworzenie. Człon podstawowy to generacja, czyli tworzenie, wytwarzanie. Połączony z „re”
implikuje bardziej odnowienie niż odtworzenie – bardziej pojawienie się czegoś nowego niż
podtrzymywanie starego. Regeneracja to korzystna społecznie przemiana – rozwój. W
przeciwieństwie do degeneracji – regresu. W przyrodzie i w społeczeństwie procesy niszczenia i
tworzenia występują spontanicznie. Nie da się ich zablokować. Ale można i należy pobudzać
regenerację i powstrzymywać degenerację.
Miasto regeneracyjne musi mieć otwartą społeczną czasoprzestrzeń. Nie można go określić poprzez
wyznaczenie jego sztywnych granic – fizycznych czy administracyjnych. Jego limes wyznacza
uwspólniona wyobraźnia mieszkańców, miejskie imaginarium. Takie, które wyznacza praktycznie
horyzont współdziałania i współodpowiedzialności. Zaprzeczeniem regeneracyjnego rozwoju miasta
jest jego chaotyczne rozlewanie się. To tylko przyspiesza degenerację miejskiej tkanki.
Fenomen kurczących się miast (degeneracyjnych) polega na wyczerpywaniu się tych zasobów i
możliwości, które dotychczas zapewniały miastu rozwój, napędzały działanie rozwojowej spirali, w
tym zasobów ludzkich. Nie da się prosto tych zasobów odtworzyć i pozyskać. Spirala zastoju się
nakręca. Mnożą się twarde ograniczenia. Miasto funkcjonuje coraz gorzej. Aby zapobiec upadkowi,
pozostaje sięgnięcie po te zasoby i możliwości, z których miasto i jego mieszkańcy korzystali mniej lub
marginalnie, i regeneratywne ich uruchomienie. Oznacza to głęboką zmianę strukturalną a przede
wszystkim zmianę innowacyjną w odkrywaniu nowych zastosowań endogennych zasobów. Taka
zmiana wiąże się z wyznaczeniem nowej trajektorii i wykreowaniem nowej spirali rozwoju.
Proces ten powinien być wspomagany przez władze regionalne i krajowe, ale jego ośrodkiem muszą
być aktorzy lokalni. Sednem takiego działania nie jest obrona tego, co dotychczas dominowało, w
nadziei, że zatrzyma to upadek, ale uruchomienie nowych sił rozwojowych na podstawie realistycznej
oceny tego, czym miasto faktycznie dysponuje, i jakie działania mogą pobudzić aktywność
mieszkańców i obywatelskie zaangażowanie.
Doświadczenie wielu miast potwierdza, że odwrócenie wektora spirali zapaści i przekształcenie jej w
spiralę rozwoju (regeneracja) nie powiedzie się przy użyciu tradycyjnych instrumentów finansowych i
planistycznych. Wszystkie działania na rzecz wytworzenia zdolności regeneracyjnej są osadzone w
szerokim kontekście (uwarunkowaniu) instytucjonalnym a przede wszystkim kulturowym. I właśnie
2
ten kontekst regeneracji podejmujemy w 4 Kongresie dedykowanemu Regeneracji miasta
przemysłowego. Chcemy się skoncentrować na kulturze jako zjawisku warunkującym i wpływające
na procesy regeneracyjne miast i jako przedmiotu długookresowego oddziaływania polityk
publicznych celem stworzenia kulturowych uwarunkowań nowego metabolizmu regeneracyjnego
miast.
Kultura miasta regeneracyjnego
Kultura najczęściej jest rozumiana jako zespół norm wartości i artefaktów będących
wytworem cywilizacji. Kultura determinuje funkcjonowanie społeczeństw w większym
stopniu niż nam się to wydaje. Jednocześnie - szczególnie kultura niematerialna - tkwiąca w
wartościach i zachowaniach społeczności podlega relatywnie powolnym zmianom. Cechuje
się swoistą inercją, która w dużym stopniu jest związana lokalizacyjnie. Kultura jest więc
ważnym uwarunkowaniem procesów społeczno-gospodarczych jak i sama w sobie jest
procesem wytwarzania wartości, na które istnieje społeczne zapotrzebowanie.
Najczęściej w literaturze przedmiotu kulturę traktuje się jako nowy kreatywny napędowy
sektor gospodarczy, który jest konsekwencją rozwoju cywilizacji i wzrastającego popytu na
dobra (także niematerialne) wyższego rzędu za które jesteśmy gotowi coraz więcej płacić. W
koncepcji budowania miasta regeneracyjnego nie chcemy traktować kultury jako biznesu, ale
jako szczególną infrastrukturę instytucjonalną (otoczenie – środowisko kulturowe), w
której odbywa się zmiana trajektorii rozwoju, a kultura staje się największym źródłem
korzyści zewnętrznych internalizowanych w sposób bardziej pośredni niż bezpośredni
(komercyjny).
Tak rozumiana kultura oferuje więcej użyteczności publicznych (a w sposób pośredni wpływa
na wyższą produktywność korzystania z własnych zasobów). Wymaga to wypracowania
nowych mechanizmów jej finansowania i współwytwarzania i dzielenia się tak rozumianym
dobrem quasi publicznym. Kultura jest zatem instytucjonalnym uwarunkowaniem jak i
środkiem do przejścia z miasta konsumpcyjnego i degeneratywnego dla otoczenia, do miasta
regeneracyjnego - funkcjonującego i rozwijającego się wg nowego termodynamicznego
modelu ograniczającego skalę entropii wewnątrz i wobec otoczenia. To wymaga
zdefiniowania nowego paradygmatu długookresowej polityki kulturalnej miasta, która
powinna zostać ukierunkowana zapewnianie miejskim instytucjom kultury wysokiej
wiarygodności.
Takie podejście do kultury miasta zapobiega jej ideologizacji i upartyjnieniu. Nie ma w nim
miejsca na kulturę ku czci, kulturę duchowego poddaństwa, kulturę zaścianka. Umożliwia
natomiast regeneratywne wykorzystanie potencjału kulturowego miasta.
Kultura niematerialna jako fizyczna część czasoprzestrzeni miasta jest integralnie powiązana
z jego dziedzictwem materialnym. Dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne, ład
przestrzenny itd. wpływa i determinuje w sposób znaczący na przemiany w sferze kultury
niematerialnej, lokalnych systemach wartości i zachowaniach społecznych. Ten determinizm
długookresowy wynika z obiektywnej inercyjności struktury przestrzennych.
3
Kultura miasta regeneracyjnego ma swój wymiar produktowy i procesowy;
Produktowy gdy patrzymy na specyfikę kultury – (produkty kultury) – miasta
zdolnego do regeneracji
Procesowy, gdy akcentujemy jego nową kulturę organizacyjną czyli uwarunkowania,
procesy i działania związane z przekształceniami miasta w stronę trwałej zdolności
regeneracyjnej.
Przed nami szereg wyzwań zwianych z kulturą miast regeneracyjnego. Możemy mówić o
kulturze przedsiębiorczości, kulturze zarządzania, popkulturze. Kulturze przetwarzania rzeczy
zużytych do zaspokajania potrzeb podstawowych i estetycznych. Kulturze troski o
środowisko. Kulturze budowie instytucji wspólnotowych (kultura współpracy, tolerancji etc.
etc.) Kulturze organizacyjnej miasta
Możemy i musimy mówić o architekturze jako wielkoskalowej formie odziaływania na
wszelkie wartości kulturowe i zachowanie społeczne. O roli miejskich przestrzeni publicznych
w kształtowaniu lokalnych społeczności i zachowaniach przystających do zasad miasta
regeneracyjnego. O wpływie kultury na kapitał społeczny i zdolności do uwspólniania
wytwarzanych dóbr publicznych i quasi publicznych.
Kongres będzie starał się odpowiedzieć na następujące pytania:
Jak kultura wpływa na wartości, zachowanie społeczne. Jakie składowe i formy kultury mogą
wpływać na ich zmianę?
Jakim wytworami (produktami) kultury możemy zmienić terytorialne system miejskie?
Czy kultura może być w jakimś stopniu przedmiotem sterowania przez podmiot komercyjne,
publiczne, polityczne? Jakie są z tym związane szanse i zagrożenia?
Jakie zagwarantować powszechną dostępność do materialnego i niematerialnego
dziedzictwa?
Jakie składowe kultury są najważniejsze dla przemiany miast w stronę miasta
regeneracyjnego działającego zgodnie z wymogami środowiska naturalnego?
Czy materialne dziedzictwo, interaktywne muzea mogą i jak mogą wpływać na
innowacyjność i przedsiębiorczość np. w stronę budowania społecznie odpowiedzialnej
gospodarki?
Czy ludzie kultury chcą i widzą potrzebę zajęcia się wyzwaniami związanym z nowych
paradygmatem miejskim?
Kongres będzie podzielony na 3 wątki tematyczne:
a. Praktyki artystyczne - praktyki aktywistyczne (artysta zmienia miasto)
b. Instytucje kultury i kultura organizacyjna w procesie regeneracji miasta
Komentarze
Prześlij komentarz