Przejdź do głównej zawartości

Rządy, a nie rynki, napędzają ESG

 Rządy, a nie rynki, napędzają ESG 

Widok z lotu ptaka na elektrownię słoneczną i wiatraki wielkoskalowe.

Od mało znanego tematu akademickiego po ważny temat kampanii, inwestowanie w ESG (środowisko, społeczeństwo i zarządzanie) wybuchło na scenie politycznej. Prognozy wskazują, że aktywa funduszy ESG wzrosną z około 20 bilionów dolarów w 2022 r. do oszałamiających 40 bilionów dolarów w 2030 r. 

W naszym nowym artykule opublikowanym w Santa Clara Journal of International Law badamy, czy siły rynkowe lub interwencje rządowe napędzają wzrost ryzyka ESG. Dochodzimy do wniosku, że polityka rządu, a nie preferencje inwestorów, napędza przede wszystkim ESG. 

Rządy na całym świecie nałożyły liczne regulacje związane z ESG , a wiele innych jest w toku lub jest rozważanych. W rzeczywistości rządy aktywują gwałtowny wzrost ryzyka ESG, ponieważ wybiegający w przyszłość inwestorzy chcą wycofywać się z sektorów, które wkrótce zostaną ukarane, takich jak ropa naftowa , gaz ziemny czy broń palna . 

Na równych warunkach portfele ważone ESG konkurują z funduszami indeksowymi śledzącymi rynek, które zapewniają lepszą dywersyfikację i redukcję ryzyka. Regulacje rządowe nakazujące ujawnianie informacji związanych z klimatem przynoszą korzyści funduszom ESG, ograniczając opcje dla inwestorów, czyniąc papiery wartościowe w portfelach ESG bardziej atrakcyjnymi niż byłyby w przypadku (bardziej) doskonałej konkurencji.  

To, czy ESG napędzane jest przez rynek czy przez rząd, wpływa również na interpretację pojawiającego się ruchu „anty-ESG”. Czy kilka stanów ogranicza lub zakazuje inwestowania państwowych dolarów , w tym publicznych emerytur, w ESG, ograniczając wolność inwestorów lub chroniąc inwestorów przed drapieżnictwem ze strony innych rządów? 

Dokumentujemy różnorodne działania rządowe promujące integrację ESG na rynkach finansowych. Rządy uwalniają cały arsenał polityki, w tym mandaty, regulacje, podatki i dotacje. 

Zobowiązania rządu w zakresie redukcji emisji wynikające z traktatu klimatycznego z Paryża napędzają transformację energii odnawialnej w Unii Europejskiej, Australii i Stanach Zjednoczonych. Unia Europejska i Stany Zjednoczone oferują różne ulgi podatkowe i dotacje na projekty dotyczące czystej energii i ulepszenia w zakresie efektywności energetycznej. 

Administracja Bidena dotuje pojazdy wiatrowe, słoneczne, elektryczne i stacje ładowania oraz nakłada bardziej rygorystyczne normy emisji dla nowych pojazdów i elektrowni. Zarządzenie wykonawcze wydane przez prezydenta Bidena doprowadziło do podjęcia działań w zakresie ESG przez Radę Nadzoru nad Stabilnością Finansową, Komisję Papierów Wartościowych i Giełd oraz Departament Pracy. 

Ponadto większość stanów wprowadziła standardy dotyczące odnawialnych źródeł energii, wymagające od przedsiębiorstw użyteczności publicznej pozyskiwania znacznej części energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr i słońce, przy czym niektóre stany stawiają sobie za cel 100-procentową produkcję energii ze źródeł odnawialnych.  

Z drugiej strony rządy nakładają również środki zniechęcające, takie jak podatki lub zakazy na sprzedaż ropy naftowej, opakowań z tworzyw sztucznych i nawozów.  

Unia Europejska jest liderem w zakresie ESG dzięki Zielonemu Nowemu Ładowi, prawu klimatycznemu i nowym standardom sprawozdawczym nakazującym redukcję emisji. Europejskie standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju nakazują ujawnianie danych ESG i audyty. Podobne nakazy ujawniania danych klimatycznych, wskaźników różnorodności i praktyk zrównoważonego rozwoju zostały wdrożone lub zaproponowane w Wielkiej Brytanii, Francji, Kanadzie i Australii.  

Rządy coraz częściej nakazują ujawnianie danych ESG, takich jak emisje dwutlenku węgla lub różnorodność zarządu. Podczas gdy prywatne organizacje, takie jak Climate Disclosure Standards Board, dążą do dobrowolnej standaryzacji ocen ESG, rządy wymuszają ujawnienia. Ponad 60 jurysdykcji, w tym wszyscy członkowie G20, nakazują ujawnianie danych ESG, głównie poprzez regulacje finansowe lub zasady notowań giełdowych.  

Działania takie jak Grupa Zadaniowa ds. Ujawniania Informacji Finansowych związanych z klimatem , wspierana przez główne instytucje finansowe i inwestorów instytucjonalnych, pokazują ogólnoświatowe dążenie do zwiększenia zakresu ujawniania informacji związanych z klimatem w sektorze finansowym.  

Wymogi ESG wobec spółek notowanych na giełdach stały się codziennością. Zarówno NASDAQ, jak i Dow Jones wprowadziły zasady różnorodności zarządów i wskaźniki zrównoważonego rozwoju. Giełdy są technicznie prywatne, ale podlegają ścisłym regulacjom, a rządy narzuciły te zasady. Europejskie giełdy narzuciły podobne zasady. 

Rynki finansowe były ściśle regulowane na długo przed pojawieniem się ESG. Zbadaliśmy zatem, czy regulacje jedynie udzielały zezwoleń regulacyjnych inwestorom zainteresowanym inwestowaniem odpowiedzialnym społecznie. Zezwolenie Departamentu Pracy na inwestycje emerytalne w ESG jest jednym z niewielu środków dostosowawczych, chociaż rodzi pytania dotyczące obowiązku powierniczego. W przeważającej mierze regulacje przypominają mandat SEC w zakresie sprawozdawczości klimatycznej. 

W ubiegłym roku czołowe instytucje finansowe wycofały się z ESG, co spowodowało odpływ netto środków z funduszy ESG. To zbycie sugeruje, że instytucje finansowe mogły przeszacować popyt rynkowy na rozwiązania ESG. Potwierdza to również naszą ocenę: rządy przez cały czas dbały o ESG. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Błyskawica w Operacji „Pedestal”,czyli największa bitwa morska w ochronie konwoju na Maltę w II Wojnie Światowej.

Jak to widzą w Ameryce. Czy niższa inflacja zatrzyma podwyżki stóp?

DOGE poważnie podchodzi do wojny z państwem administracyjnym