Przejdź do głównej zawartości

Utopia i podobieństwa historii. „Rewolucja francuska opierała się na abstrakcyjnych spekulacjach intelektualistów na temat natury człowieka oraz na potencjale rządu jako środka ulepszenia ludzkości”

 Utopia i podobieństwa historii

Od czasu pandemii świat, jaki zna większość z nas, stanął na głowie, a demokratycznie wybrani politycy i niewybrani biurokraci wykorzystują moment, aby zgromadzić dla siebie ogromną władzę, która masowo narusza wolności obywatelskie . W tym procesie Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) zyskało świadomość społeczną wielu osób, które wcześniej miały jedynie mglistą wiedzę o tej organizacji. Założyciel organizacji, Klaus Schwab, wezwał do działania, stwierdzając , że „pandemia stanowi rzadką, ale wąską szansę na refleksję, ponowne przemyślenie i zresetowanie naszego świata”. 

Dla wielu spośród miliardów ofiar totalitarnej polityki Covid na całym świecie oraz dla osób zaznajomionych z odmłodzeniem myśli maltuzjańskiej przez WEF (częste ostrzeżenia przed przeludnieniem) jej wezwanie do „ degradacji ” globalnej gospodarki, abyśmy wszyscy zintegrowali owady z naszym diety przy jednoczesnym spożywaniu mniejszej ilości (lub żadnego) mięsa , nacisk na CBDC (pomimo ogromnego sprzeciwu opinii publicznej ), „wąskie okno możliwości”, do którego wzywa Schwab, aby „zresetować nasz świat”, raczej nie wywołują uczucia podekscytowania. Zamiast tego podkreśla znaczenie zachowania czujności wobec stale pojawiających się nowych serii naruszeń praw człowieka w skali globalnej. 

Thomas Sowell rozróżnia dwie wizje w Konflikcie wizji . „Ograniczona wizja” postrzega naturę ludzką jako wadliwą, samolubną i stałą; podczas gdy „Wizja nieograniczonej wolności” postrzega go jako nieskończenie plastyczny, jak glina lub kit – coś, co można kształtować i formować w coś, co wypływa z wyobraźni projektanta. Psycholog poznawczy Steven Pinker opiera się na modelu Sowella w swojej własnej książce The Blank Slate, w którym argumentuje, że „nieograniczona wizja” (którą Pinker nazywa „wizją utopijną”) jest zaprzeczeniem ludzkiej natury, odrzucając fakt, że ludzki umysł posiada wrodzone zaprogramowanie biologiczne. To właśnie ten błąd nieuchronnie doprowadził do niektórych z najgorszych okrucieństw XX wieku, z których każde zostało popełnione w imię egalitaryzmu. Wśród kilku przykładów, które przytacza, są Związek Radziecki pod rządami Lenina i Stalina, chińska rewolucja kulturalna pod rządami Mao Zedonga (odpowiedzialna za aż sześćdziesiąt pięć milionów zgonów) oraz Czerwoni Khmerzy w Kambodży pod rządami Pol Pota (podczas której jedna czwarta populacji kraju został zabity). 

Pinker cytuje wielbiciela Lenina Maksyma Gorkiego: „Klasa robotnicza jest dla Lenina tym, czym minerały dla metalurga”. Mao powtórzył to zdanie, pisząc: „Najpiękniejsze wiersze są pisane na czystej stronie”. Podobnie slogan Czerwonych Khmerów głosił, że „Tylko noworodki są bez skazy”. 

Pod pewnymi względami nasze czasy przypominają rewolucję francuską. Jak zauważa Sowell w kolejnej książce Knowledge and Decisions : „Rewolucja francuska opierała się na abstrakcyjnych spekulacjach intelektualistów na temat natury człowieka oraz na potencjale rządu jako środka ulepszenia ludzkości”, podczas gdy „rewolucja amerykańska opierała się na na historycznym doświadczeniu człowieka takim, jakim jest i był, oraz na faktycznie zaobserwowanych niedociągnięciach i zagrożeniach związanych z rządzeniem”. 

Próba rewolucji francuskiej rozwinięcia „udoskonalenia człowieka” charakteryzuje się połączeniem masakr i publicznych egzekucji dziesiątek tysięcy (w tym wielu na gilotynie) podczas „panowania terroru” oraz stwierdzeniem Robespierre’a, że ​​rozlew krwi zakończy się dopiero „kiedy”. wszyscy ludzie staną się jednakowo oddani swojemu krajowi i jego prawom”. 

Rewolucjoniści francuscy również starali się stworzyć nowego człowieka naukowego poprzez przekształcenie instytucji. Jedna z nieudanych prób polegała na wprowadzeniu 10-dniowego tygodnia , który „miał wchłonąć chrześcijańską niedzielę w nowym cyklu pracy i rekreacji”, ponieważ 7-dniowy tydzień kalendarza gregoriańskiego „był postrzegany jako nienaukowy i skażony religijnymi wspomnienia." Innymi słowy, jeśli francuska opinia publiczna miałaby pozostać wierna sile wyższej (Bogu), to jedynie odwróciłoby to uwagę od utopijnych wizji rewolucjonistów, którzy żądali absolutnej wierności sobie i swoim planom. 

Poza tygodniem standaryzacja miar spowodowała także tak zwaną „rewolucję metryczną”. Jak zauważa James C. Scott w swojej książce Seeing Like a State , istniało pewne organiczne zapotrzebowanie ze strony społeczeństwa na ujednolicenie pomiarów we Francji (w celu ułatwienia handlu i filozofii oświecenia), ale „rewolucja, a zwłaszcza budowanie państwa napoleońskiego, w rzeczywistości wymusiło stosowanie metryki systemu we Francji i imperium”. Innymi słowy, system metryczny nie zyskał masowego przyjęcia wyłącznie dzięki zaletom; potrzebny był dyktator (który nawet koronował się na cesarza) i cała rzeź, jaka wiąże się z takim figurantem. 

Z kolei amerykańscy Ojcowie Założyciele (ogólnie rzecz biorąc) starali się uporać z naturą człowieka, z brodawkami i całą resztą. Jak napisał James Madison Federalist 51: 

Gdyby ludzie byli aniołami, żaden rząd nie byłby potrzebny. Gdyby aniołowie mieli rządzić ludźmi, nie byłaby konieczna ani zewnętrzna, ani wewnętrzna kontrola rządu. Wielka trudność w tworzeniu rządu, który ma być zarządzany przez mężczyzn nad ludźmi, polega na tym: najpierw trzeba umożliwić rządowi kontrolowanie rządzonych; a w następnej kolejności zobowiązać go do samokontroli.

Historia jest pełna pouczających przykładów, które ukazują warunki umożliwiające zarówno rozkwit ludzkości, jak i te, które kończą się katastrofalnie. Nie brakuje przykładów sugerujących, co może się stać, jeśli przeprojektujemy (lub „zresetujemy”) społeczeństwo na podstawie wyobraźni intelektualistów forsujących program, którego reszta z nas będzie przestrzegać. Wolność to przede wszystkim ( cytując Sowella ) „prawo zwykłych ludzi do znalezienia miejsca dla siebie i schronienia przed szalejącymi zarozumiałościami swoich «lepszych»”.

„Miejsce na łokcie dla zwykłych ludzi”. To hasło, które warto powtórzyć.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Błyskawica w Operacji „Pedestal”,czyli największa bitwa morska w ochronie konwoju na Maltę w II Wojnie Światowej.

Jak to widzą w Ameryce. Czy niższa inflacja zatrzyma podwyżki stóp?

DOGE poważnie podchodzi do wojny z państwem administracyjnym