Przejdź do głównej zawartości

Stowarzyszenie Wolnych Ludzi. Ten Dzień Niepodległości

 Ten Dzień Niepodległości

Wten Dzień Niepodległości przypominamy sobie, jak dziwnie piękna była amerykańska fundacja. Pozostaje pierwszym tego rodzaju, często naśladowanym, nigdy w pełni powielanym. 

Fundacja amerykańska, ogłoszona światu przez Deklarację Niepodległości , która odwoływała się do „opinii ludzkości”, była wyjątkową mieszanką elementów politycznych, niektórych starożytnych, niektórych współczesnych. Tradycje miały znaczenie, podobnie jak ponadczasowe, abstrakcyjne idee. 

Amerykanie rozumieli własną rewolucję głównie w kategoriach nowoczesnych. W przeciwieństwie do Arystotelesa, który nauczał „rewolucji” jako niekończącego się cyklu reżimów, nieustannie przechodzących z jednego rodzaju w drugi, Amerykanie opisali swoją rewolucję jako obalenie niesprawiedliwego porządku politycznego. Mieli śmiały cel stworzenia novus ordo seclorum , „nowego porządku wieków”, czegoś, o czym myśliciele klasyczni nie śnili.

Fundacja amerykańska zawierała inne nowoczesne koncepcje, instytucje i zasady, takie jak oświeceniowa idea, że ​​każda istota ludzka posiada uniwersalne, równe, indywidualne prawa naturalne, ponieważ są one nieodłącznie związane z naturą ludzką. W starożytnym świecie nie było naturalnych praw. 

Amerykanie odrzucili stare praktyki, takie jak monarchia boskiej prawicy, papizm, prześladowania religijne, teokracja we wszystkich formach. Zlikwidowali swoje kościoły. W Ameryce prawa obywatelskie obywatela nie zależałyby od wyznania wiary sekciarskiej, jak wyjaśnił Jefferson w swoim Statucie o wolności religijnej Wirginii .

Pomogli innym zrozumieć, że każdy rząd bez zgody rządzonych jest nielegalny. Przyjęli spisaną konstytucję, zatwierdzoną przez lud, która jasno przyznaje, definiuje i ogranicza władzę rządu z myślą, że jedynym właściwym celem rządu jest ochrona indywidualnych praw obywateli i nic więcej. 

Zarezerwowali dla siebie rozległą sferę indywidualnej prywatności, w której każdy obywatel może swobodnie dążyć do szczęścia, korzystać z własnej własności i prowadzić własny biznes, czcić Boga tak (i ​​jeśli) chce, wychowywać i kształcić własne dzieci, zatrudniać swoich pracować tak, jak uważa za najlepsze i zatrzymać to, co produkuje i zarabia, handlować z innymi, którzy chcą handlować, i otwarcie mówić, a wszystko to bez ingerencji rządu. 

To była nowoczesność w najlepszym wydaniu. 

Fundacja amerykańska również zapożyczyła od starego i tradycyjnego. Bezpośrednio po nowoczesnej rewolucji Ameryka doświadczyła założenia , które miało charakter klasyczny, wraz z ustanawiającymi prawo „założycielami” – czymś powszechnym w starożytnym świecie. Amerykanie nie byli jak Francuzi, których rewolucja pochłonęła samą siebie i wymagała powstrzymania ciężkiej ręki Napoleona.

Zgodnie z Deklaracją Niepodległości, „kiedy długi ciąg nadużyć i uzurpacji, zmierzających niezmiennie do tego samego celu, zdradza zamiar sprowadzenia ich pod absolutny despotyzm, ich prawem, ich obowiązkiem jest zrzucić taki rząd i zapewnić nowych strażników dla ich przyszłego bezpieczeństwa”. Amerykanie pokazali światu, jak zrobić jedno i drugie: obalić zły rząd i zapewnić nowych strażników swoich praw. 

Pseudonim używany przez autorów The Federalist , „Publius”, odsyła czytelników do klasycznego rzymskiego republikanizmu. I tak jak w każdym starożytnym greckim czy rzymskim traktacie politycznym, Amerykanie podkreślali wagę cnót, zwłaszcza kluczowych cnót obywatelskich, które powinni znać i praktykować wszyscy obywatele, jeśli amerykański eksperyment z samorządnością ma trwać. 

Kiedy Thomas Jefferson usiadł, aby napisać Deklarację Niepodległości, wiele zapożyczył z Deklaracji Praw Wirginii , napisanej miesiąc wcześniej przez George'a Masona. Oba dokumenty zawierają nie tylko podobny język, ale także wnioski polityczne w każdym z nich są niemal identyczne. 

„Niezbywalne prawa”, które stanowiły główną przesłankę Deklaracji Niepodległości (opisane jako „prawa nieodłączne” w Deklaracji Praw Wirginii), są zdecydowanie prawami negatywnymi . Naturalne prawa człowieka to słuszne roszczenia do wszystkiego, co dana osoba prawnie posiada z natury, w tym do własnego życia, wolności, własności oraz wolności mówienia, myślenia, bycia produktywnym i dążenia do szczęścia. 

Prawa naturalne są nierozerwalnie związane z naturą ludzką z tego prostego powodu, że żadna istota ludzka, nigdzie, nie ma żadnych prawowitych roszczeń do życia, wolności lub własności innych istot ludzkich. Są „negatywne” w tym sensie, że Osoba A nie powinna zabierać tego, co należy do Osoby B i odwrotnie.

I tu pojawia się potrzeba cnoty w klasycznym stylu: jeśli reżim amerykański uzna, że ​​nikt nie ma żadnych praw do tego, co należy do innych, to jedynym sposobem, w jaki Amerykanie będą prosperować jako współobywatele, jest samodzielność, samodzielność. - asertywne, samorządne i odpowiedzialne za dobro swoje i tych, których kochają.  

Cała logika polityczna rządów konstytucyjnych wypływa z idei praw negatywnych. Rząd o ograniczonej mocy konstytucyjnej jest możliwy tylko wtedy, gdy cel rządu ogranicza się do ochrony naturalnych praw każdego obywatela. W chwili, gdy rozszerzymy cel rządu, aby obejmował on zabieranie jednym, aby dawać innym — w momencie, gdy przyjmiemy pozytywne prawa lub uprawnienia — regulując i kontrolując praktycznie każdy aspekt życia wszystkich, zastąpimy rząd ograniczony rządem rząd o nieograniczonej władzy.

Właśnie tam jesteśmy w ten Dzień Niepodległości, 2023, w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Nasi politycy albo kpią z Konstytucji, albo ją ignorują, ponieważ jako naród obywateli zapomnieliśmy o naturalnych, negatywnych prawach zapisanych w naszej własnej Deklaracji Niepodległości (i innych dokumentach założycielskich). Zamiast tego przyjęliśmy pozytywne prawa, które są niczym innym jak podstępem dla niektórych współobywateli, którzy zabierają to, co zostało wyprodukowane i słusznie należy do innych. Zamieniliśmy nasz konstytucyjny rząd o ograniczonych uprawnieniach na dług publiczny w wysokości 32 bilionów dolarów i rosnący, w połączeniu z niesfinansowanymi zobowiązaniami, które są sześciokrotnie większe lub większe.   

Mamy dwie opcje: Kontynuuj naszą obecną ścieżkę pozytywnych praw, uprawnień i nieograniczonej kontroli rządu nad naszym życiem i majątkiem, aż do implozji Stanów Zjednoczonych. Lub ponownie przyjmujemy naturalne prawa, zasady i cnoty, które kiedyś napędzały naszą walkę o niepodległość. Wybór należy do nas. To fatalny wybór, którego nie powinniśmy podejmować pochopnie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Błyskawica w Operacji „Pedestal”,czyli największa bitwa morska w ochronie konwoju na Maltę w II Wojnie Światowej.

Jak to widzą w Ameryce. Czy niższa inflacja zatrzyma podwyżki stóp?

Bohdan Wroński Wspomnienia płyną jak okręty