Przejdź do głównej zawartości

Marks nadal cieszą się popularnością , a wielu postrzega świat, który Marks wyobrażał sobie jako kraj obfitości. Indywidualizm i „Neon Genesis Evangelion”

 Indywidualizm i „Neon Genesis Evangelion”

Kolektywizm miał wielki zasięg intelektualny od czasu rewolucji rosyjskiej w 1917 roku. Idee Marksa nadal cieszą się popularnością , a wielu postrzega świat, który Marks wyobrażał sobie jako kraj obfitości. Idealnie jednostki poświęcają się kolektywowi, aby osiągnąć kolejny etap ewolucji społeczeństwa. Jednak kolektywizm okazał się niczym innym jak wilkiem w owczej skórze, błyszczącymi obietnicami zmieniającymi się w ponurą rzeczywistość. Anime Neon Genesis Evangelion ( NGE), nie jest nieodłącznym atakiem na filozofię Marksa, ale pięknie ilustruje temat, że choć jednostkowe radzenie sobie ze światem jest trudne, to walka jest tym, co wzbogaca i nadaje życiu sens. Główny bohater, Shinji Ikari, jest przygnębionym nastolatkiem wrzuconym do postapokaliptycznego świata, w którym musi walczyć o przetrwanie i znaleźć drogę do pokochania siebie. Antagonista, SEELE, to tajna kabała pracująca nad „Projektem Human Instrumentality”. Celem tego projektu jest osiągnięcie kolejnego etapu ewolucyjnego ludzkości, od istnienia jako jednostek do istnienia jako zbiorowości. To w tym świecie NGE toczy się walka między indywidualizmem a kolektywizmem.

Ten pomysł zjednoczenia ludzkości w pojedynczą istotę lub ucieczki ludzkości od problemu niedoboru został szczegółowo opisany przez Murraya Rothbarda w jego dwutomowej pracy An Austrian Perspective on the History of Economic ThoughtPrzedstawił „mesjanistycznych komunistów” jako mających wspaniałe, apokaliptyczne idee, eschatologiczne przekonania, że ​​wszyscy zostaną ujednoliceni w pojedynczą wspólnotę. Postacie religijne, takie jak Joachim z Fiore, wierzyły, że ludzkość uwolni się od swoich ziemskich ciał. Rothbard wyjaśnił, że idee Karola Marksa nie były dalekie od jego mesjanistycznych komunistycznych poprzedników. Marks postrzegał komunizm jako koniec ludzkiej historii, dzięki któremu ludzkość osiągnie swoją apoteozę jako gatunek zbiorowy. Dla niego wrogiem była jednostka, obywatel klasy średniej, który wyrządził ludzkości zło wyobcowania, wyzysku i własności prywatnej .

Podobnie jak Marks, SEELE wierzy, że walczą ze złem indywidualnej egzystencji, a mianowicie z bólem, cierpieniem i izolacją. W przeciwieństwie do SEELE, Shinji nie jest jednak jakąś reprezentacją indywidualizmu. Przez większą część serii Shinji jest postrzegany jako słaby i nieśmiały, tak jak on, tak jak każą mu być akceptowani przez otaczających go ludzi. Kiedy Shinji otrzymuje negatywną opinię za to, że ma tak słabą wolę, ludzie wokół niego mówią mu, że musi zacząć działać dla własnego dobra. Shinji, jak wielu współczesnych nastolatków, zmaga się ze smutkiem i samotnością, tęskniąc za odnalezieniem swojego miejsca na świecie. Izolacja, którą odczuwa, wynika z tego, jak stara się połączyć z innymi. Shinji jest głęboko zranioną postacią, boi się narażenia na zranienie, ale głęboko pragnie bliższych więzi w swoich związkach. Właśnie tym uczuciom SEELE stara się zaradzić poprzez Instrumentalność, podobnie jak Marks, który poprzez komunizm starał się zaradzić historii walki klasowej ludzkości.

Jednak, jak odkrywcy idei Marksa nauczyli się na przestrzeni dziejów, Shinji dowiaduje się również, że nie wszystko złoto, co się świeci. Shinji zostaje pochłonięty planami SEELE i działa to tak, że zyskuje moc decydowania, czy Instrumentalność zostanie wykonana. W tym momencie Shinji jest w niewiarygodnie wrażliwym stanie psychicznym i ulega pragnieniu wymazania nie tylko swojej indywidualności, ale całej ludzkości. To, czego doświadcza, nie jest jednak obiecaną ucieczką od bólu i smutku. Pustka pozostaje niespełniona, a on zastanawia się nad czasami, które miał na Ziemi jako on sam. Chociaż jego życie było ciężkie i wypełnione bólem w różnych formach, ucieczka nie zapewni mu komfortu, którego szukał. Odrzuca wybór zbiorowej „harmonijnej” egzystencji,

Ideologie kolektywistyczne są ostatecznie niczym innym jak fantastycznymi ucieczkami od rzeczywistości, wypełnionymi obietnicami wolności od niedostatku i wyobcowania w pracy. Marks posuwa się nawet do napisania, że ​​w komunizmie ktoś może „ …rano polować, po południu łowić ryby, wieczorem hodować bydło, po obiedzie krytykować… ”. Niestety, dla ofiar kolektywizmu nigdy tak się nie stało. Idee te przyniosły poważne konsekwencje i szkody w całym XX wiekuwieku, ale nadal cieszą się popularnością. Marks uważał, że rzeczywistość jest ludzka, a mianowicie proletariacka, cierpiąca, ale nie dostrzegał rozkwitu wokół niego, błąd, który wielu nadal popełnia. Shinji popełnia ten sam błąd, nie obejmując znaczących chwil, których doświadcza, tylko po to, by zdać sobie z tego sprawę po poświęceniu indywidualności swojej i całej ludzkości na rzecz kolektywu. Indywidualizm nie oferuje błyszczących obietnic ucieczki od perypetii życia, ale pozwala jednostkom wyrazić piękno w sobie i dobrowolnie dzielić się nim z innymi. Neon Genesis Evangelion to fantastyczne przedstawienie tego, jak wyjątkowa, kreatywna wizja może skrystalizować te idee w prowokujące do myślenia dzieło sztuki.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Błyskawica w Operacji „Pedestal”,czyli największa bitwa morska w ochronie konwoju na Maltę w II Wojnie Światowej.

Jak to widzą w Ameryce. Czy niższa inflacja zatrzyma podwyżki stóp?

Bohdan Wroński Wspomnienia płyną jak okręty