Syndrom chorego budynku (SBS)
Syndrom chorego budynku (SBS)
Jedną z liczniejszych grup zawodowych we wszystkich sektorach działalności i publicznej prywatnej są pracownicy zatrudnieni na stanowiskach biurowych najczęściej mieszczą się one w reprezentacyjnych budynkach specjalnie wybudowanych lub kamienicach do tego przystosowanych czy innego rodzaju obiektów i ocenie ryzyka pomieszczeń dla pracowników. Często zapominamy że powinno być przeprowadzone ocena ryzyka zawodowego stanowiska pracy i nie tylko stanowiska konkretnie ergonomii komputerów i tym podobnych ale także pomieszczenia klimatyzacji naświetlenia hałasu i innych działających stresująco na osoby pracujące w pracach biurowych.
W tym przypadku może nastąpić Syndrom chorego budynku (SBS), gdzie ludzie rozwijają objawy choroby lub zarażają się przewlekłą chorobą budynku ,w którym pracują lub mieszkają. Takimi przyczynami które mało kto się interesuje, szczególnie deweloperzy którzy budują isą pod presją ekonomiczną, może architekci, ale w końcu ekonomia zderza się z praktyką i wygląda jak wygląda i często mamy problemy ze zbyt małą ilością świeżego powietrza w pomieszczeniu oraz jego złą jakością ze źródłami zanieczyszczeń powietrza w pomieszczeniu przez organizmy żywe na przykład przez produkty uboczne oddychania pocenia się myślę tutaj o grzybach pleśniach materiały budowlane i elementy wyposażenia wnętrz na przykład rozpuszczalniki impregnaty drewna związkiem emitowane przez farby malarskie azbest, system wentylacji i klimatyzacji jak często jest czyszczona, gdyż tam mogą się pojawiać mikroorganizmy zanieczyszczonej klimatyzacji i przewodach wentylacyjnych powietrza, zanieczyszczenie chemiczne powietrza w dużych aglomeracjach miejskich albo same użytkowanie pomieszczeń na przykład palenie tytoniu z tym wszystkim musi się zmierzyć pracodawca gdyż to do niego należy i musi brać ocenę pracy pracownika biurowego w danym pomieszczeniu, nie wystarczy tylko przeczytać i przekazać ogólne tezy do oceny ryzyka takich rzeczy robić nie można, gdyż chodzi nam o zdrowie i samopoczucie pracownika co w konsekwencji zwiększa możliwości pracy a zmniejsza możliwości różnych przypadków zachorowań, może za mało niektórzy z pracodawców jest do tego przygotowano, lecz prawodawstwo idzie w tym kierunku z na rok poprawiać bezpieczeństwo pracy.
Pomieszczenie biurowe to najczęściej miejsce pracy dla bardzo dużej populacji pracowników stawiających obecnie około 30% ogólnie zatrudnionych liczby w kraju brak przeprowadzania systematycznych pomiarów stężeń i natężeń czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia oraz innych parametrów środowiska pracy może doprowadzić do dużych kosztów leczenia pracowników nie są również wykonywane systematyczne badania efektywności działania systemu wentylacyjnych i w różnych ankietach najczęściej skarżą się pracownicy biurowi uniemożliwia to dokonanie oceny rozwiązań technicznych i organizacyjnych kształtujących jakość pracownika w pomieszczeniu biurowym
W naszym kraju ocenę i badaniem parametrów pomieszczeń biurowych zajmuje się Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, wielokrotne badania pokazały jakie są problemy na stanowiskach pracy jakie są przekroczenia ale jednocześnie można otrzymać z tego instytutu informacje na temat polepszenia stanowisk pracy swego czasu ankietę przeprowadzono ankietę i okazało się, że prawie 1/6 ankietowanych osób odczuwa dolegliwości przez cały rok i uważają że są to niewłaściwe parametry mikroklimatu nieodpowiednia wentylacja lub klimatyzacja pomieszczeń niewłaściwe oświetlenie stres oraz hałas szczególnie pochodzący od wyposażenia technicznego budynku dużego zagęszczenia pracowników pomieszczeniach oraz dużego ruchu klientów . Działanie takie ma obowiązek pracodawca, w wiedzy fachowej ma swojego doradcę do spraw BHP do oceny ryzyka zawodowego na danym stanowisku pracy biurowej i w danym pomieszczeniu, odpowiedzialność jest pracodawcy jest bezwarunkowa, podstawę swoich działań w jego imieniu powinien doradca ds. bezpieczeństwa i higieny pracy.
Tag. syndrom chorego budynku.
OdpowiedzUsuń