Prawdziwe formy kapitalizmu są tłumione siłą politycznych sznurków portfela finansowego . Bitwa o autonomię biznesu
Bitwa o autonomię biznesu

Rynek można postrzegać jako pole bitwy, którego głównym celem jest pozyskanie klientów w celu zabezpieczenia i zwiększenia własnego udziału w rynku. W związku z tym nie jest niespodzianką, że Sztuka wojny Sun Tzu od dawna przyciąga uwagę strategów biznesowych, którzy chcą wykorzystać nowe możliwości i opracować sprytne plany prześcignięcia konkurencji i zmiany trendów rynkowych. Według Sun Tzu „Ekspert w bitwie porusza wroga, a nie jest przez niego poruszany”.
Dynamiczny charakter systemów rynkowych wymaga poświęcenia, pracowitości oraz zdolności i autorytetu do natychmiastowej zmiany kierunku — i to z determinacją. W związku z tym kolejną perspektywą związaną z wojną, która została zastosowana w strategii biznesowej, jest przyjęcie sposobu myślenia VUCA. VUCA to wojskowy akronim odnoszący się do czasu zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności.
Doświadczeni liderzy wiedzą, że muszą szybko dostosowywać się do zmieniających się realiów, wykorzystując pomysły, wiedzę, doświadczenie i wiedzę. A sposób myślenia VUCA zakłada, że trzeba być świadomym, że takie środowisko lub okoliczność może wystąpić w każdej chwili. Na szczęście Sun Tzu mówi: „Pośród chaosu jest też szansa” i „Szanse mnożą się, gdy są wykorzystywane”.
Z pewnością kapitalizm połknie każdego, kto padnie ofiarą konkurencyjnej inercji i wynagrodzi tych, którzy są proaktywni i produktywni w odniesieniu do tworzenia wartości. U podstaw kapitalizmu leży fundamentalne prawo do działania we własnym interesie w zakresie korzystania z własności i zasobów. Daje również prawo do posiadania i kontrolowania (a także bycia pociągniętym do odpowiedzialności) tego, co wynika z czyichś działań. Rzeczywiście, podobnie jak zaciąganie się do wojska nie jest dla osób o słabym sercu, tak samo przedsiębiorczość lub zarządzanie biznesem nie jest dla osób, które nie chcą ryzykować lub są proste.
Termin strategia pochodzi od starożytnego greckiego słowa stratēgia, które oznacza „dowództwo”. Aby zostać generałem, trzeba mieć zarówno rangę, jak i szacunek, aby określić, jakie działania podjąć i jakich zasobów użyć. A przed przystąpieniem do jakiejkolwiek bitwy należy uwierzyć, że warto ją stoczyć i mieć pewność, że koszty alternatywne zostały dokładnie rozważone. Sun Tzu mówi: „Ten, kto chce walczyć, musi najpierw obliczyć koszty”.
Sukces organizacji zależy w dużym stopniu od strategicznego zachowania liderów, a mimo to podobno dyrektorzy branżowi często mają mało czasu, aby poświęcić się strategicznemu myśleniu. Dlatego czas jest cennym towarem w dzisiejszym szybko zmieniającym się środowisku biznesowym, ale jest nim również możliwość podejmowania nieskrępowanych działań.
Daniel Pink, ekspert w dziedzinie badań nad motywacją, uważa autonomię za kluczowy element wzmacniania pozycji jednostek, co może prowadzić do wzrostu zarówno zaangażowania, jak i innowacyjności. Zgodnie z badaniami behawioralnymi motywacja wewnętrzna wywodzi się z chęci kierowania sobą w odniesieniu do własnych i cenionych interesów.
W The Rise and Fall of Strategic Planning Henry'ego Mintzberga strategia jest opisana jako proces planowania i pozycjonowania w oparciu o preferowany kierunek i pożądane wyniki. Sun Tzu mówi: „Jedną z cech wielkiego żołnierza jest to, że walczy na własnych warunkach lub nie walczy wcale”.
Takie stanowisko jest mocno wyrażone w powieści Ayn Rand Atlas Shrugged, kiedy Hank Rearden oświadcza: „Pracuję wyłącznie dla własnego zysku, który osiągam, sprzedając potrzebny im produkt mężczyznom, którzy chcą i są w stanie go kupić. Nie produkuję jej dla ich dobra moim kosztem, a oni nie kupują jej dla mojej korzyści kosztem swojej”.
Co produkować, co konsumować, dokąd się udać, z kim się spotykać, jak się angażujemy i wchodzimy w interakcje, to decyzje, nad którymi wolimy mieć władzę. To samo dotyczy również biznesu. To, co firma produkuje, kto jest jej docelową publicznością i rynkiem docelowym, w jaki sposób działa i alokuje zasoby, i tak dalej, powinno być określone przez strukturę organizacyjną firmy i jej menedżerów.
Trzeba będzie podjąć trudne decyzje, a czasem zakwestionować status quo, ale liderzy biznesowi muszą mieć do tego uprawnienia, tak jak jednostki w swoim codziennym życiu.
Mogą wystąpić duże błędy, takie jak wybór niewłaściwego partnera (biznesowego lub osobistego), i prawdopodobnie wystąpią niezamierzone konsekwencje, ale bez doświadczenia nie ma awansu.
Aktywne uczenie się wymaga działań, a ambicje przedsiębiorców, cele menedżerów i interesy inwestorów są niezbędne dla wzrostu społecznego i rozwoju gospodarczego. Z tego powodu należy pochwalić liderów biznesu oraz wszystkich tych, którzy są częścią procesu produkcyjnego, aby coś się stało, ponieważ ciężar tworzenia bogactwa spoczywa na ich barkach.
Jednak w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat pole bitwy biznesu przesunęło się z sfery gospodarczej walki o uwagę kupujących do sfery politycznej rywalizacji o biurokratyczne ustępstwa. Liderzy biznesowi muszą być przygotowani na przesłuchania w Kongresie bardziej niż presja konkurencji, a aspiracje przedsiębiorcze coraz częściej wymagają uprzedniej zgody lub muszą podporządkować się kontroli zewnętrznych organów oceniających.
Licencje zawodowe , agencje rządowe i nowo ustanowione systemy ratingowe utrudniają wolność gospodarczą w Stanach Zjednoczonych, a podejście VUCA wydaje się być obecnie najbardziej potrzebne, biorąc pod uwagę, że wdrożenie nowej polityki może naruszyć każdą ( przeszłą , obecną lub oczekującą ) transakcję biznesową .
Jako takie, niektóre cytaty Sun Tzu mogą również służyć jako niepokojące ostrzeżenie, a nie strategiczna rada dla przyszłości biznesu. Sun Tzu przypisuje się stwierdzenie: „Trzymaj przyjaciół blisko, wrogów jeszcze bliżej”, a także „Aby poznać swojego wroga, musisz stać się swoim wrogiem”. Być może nie jest więc niespodzianką, że nasila się kumoterstwo, a prawdziwe formy kapitalizmu są tłumione siłą politycznych sznurków .
Komentarze
Prześlij komentarz