Jak to jest z tymi aniołami biznesu. Zarzut zmiany kapitalizmu i dlaczego należy zachować motywację do zysku
Zarzut zmiany kapitalizmu i dlaczego należy zachować motywację do zysku
13 września 2020 r. Imperatyw 21 rozpoczął kampanię RESET, której celem jest przestawienie naszego systemu gospodarczego z podejścia zorientowanego na zysk na taki, który koncentruje się na dobru wspólnym. Data premiery była celowa, biorąc pod uwagę, że była to 50. rocznica osławionej publikacji Miltona Friedmana w New York Times, w której stwierdzono, że wyłączną odpowiedzialnością firmy jest zwiększanie zysków.
W jaskrawym przeciwieństwie do Doktryny Friedmana, Imperatyw 21 nakazuje zbiorowe odejście od społeczności biznesowej i zastąpienie prymatu akcjonariuszy nastawieniem interesariuszy opracowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne, jak przedstawiono w Manifeście z Davos .
Zgodnie z Imperatywem 21 „nasz system gospodarczy jest zepsuty”, jeśli chodzi o „wspólny dobrostan”, i jako taka, współzależność musi mieć pierwszeństwo przed indywidualizmem, a zbiorowe korzyści muszą mieć pierwszeństwo przed interesami inwestorów.
Wezwanie Imperatyw 21 do działania podniosło deklarację Business Roundtable dotyczącą odpowiedzialności społecznej na zupełnie nowy poziom, a członkowie tej koalicji z całego świata obejmują prominentnych dyrektorów branżowych, firmy korporacyjne, organizacje non-profit i organizacje pozarządowe. Godnym uwagi członkiem, na którego warto zwrócić uwagę, jest B Lab .
Firma B Lab została założona w Pensylwanii jako organizacja non-profit w 2006 roku , a jej popularność w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła dzięki wsparciu znanych liderów branży, którzy popierają mantrę celu, a nie zysku.
Świadomy kapitalizm Johna Mackeya promował B Lab , a tacy jak Mark Benioff , Richard Branson , Arianna Huffington i Hamdi Ulukaya podpisali się jako część B Team . Prestiżowe popularne marki, takie jak Patagonia, obnoszą się ze swoją przynależnością do B Lab i chociaż Patagonia jako pierwsza w Kalifornii uzyskała status B Corp, Kalifornia stała się od tego czasu domem dla większości B Corps w kraju.
Aby osiągnąć status B Corp, firmy muszą przestrzegać pewnych standardów „wydajności społecznej i środowiskowej”, które są zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ (SDG), a pieczęć certyfikacji B Lab (litera „B” w kółku) można znaleźć na szeroka gama produktów i usług .
Obecnie istnieje ponad 6000 B Corps z siecią wpływów obecnych w 80 krajach, a B Lab otrzymuje co roku imponującą sumę dzięki opłatom certyfikacyjnym i marketingowym.
Niezależnie od tego, czy pieczesz chleb , czytasz Guardiana , czy popijasz herbatę , B Lab wkroczyło w Twoje codzienne życie. Atrakcyjność znaku certyfikacji B Labs nie dziwi, biorąc pod uwagę, że na dorocznej konferencji Światowej Federacji Reklamodawców w 2012 roku ogłoszono, że odpowiedzialność społeczna jest niezbędna do budowania marek i zwiększania strumieni przychodów.
W związku z tym status B Corp służy zarówno jako mechanizm marketingowy, jak i sposób na uspokojenie świadomych konsumentów, a ostatnio certyfikacja B Corp pomogła firmom poprawić ich oceny ESG .
Ogólnie rzecz biorąc, misją B Lab jest „zmiana reguł gry” poprzez tworzenie „standardów, polityk, narzędzi i programów, które zmieniają zachowanie, kulturę i strukturalne podstawy kapitalizmu”. Dlatego ma sens, że B Lab jest wymieniony jako „zarządca sieci” dla Imperatywu 21, obok Just Capital (który mierzy wydajność interesariuszy), Common Future (który koncentruje się na równości rasowej i ekonomicznej) oraz The GIIN (globalny Impact Investing Network, która w 2020 roku uruchomiła własny projekt New Capitalism ).
Nie ma jednak sensu rosnąca koalicja przeciw kapitalizmowi dla wspólnego dobra. Kapitalizm jest systemem opartym na własności prywatnej i dobrowolnej wymianie – ponieważ zatrudnienie, produkcja i konsumpcja opierają się na wartościach, zachętach i interesach rynku. Potępienie tego systemu gospodarczego byłoby co najmniej sprzeczne z intuicją, jeśli zależy nam na wzroście gospodarczym, wolności i dobrobycie .
Zastępowanie prymatu akcjonariuszy, a nie przyjmowanie go, jest naprawdę niepokojącą kwestią, biorąc pod uwagę, że prymat akcjonariuszy jest sposobem na obiektywną odpowiedzialność liderów biznesu za zarządzanie inwestycjami strategicznymi i operacjami biznesowymi.
Służenie interesom akcjonariuszy zasadniczo zmusza firmy do odpowiedzialnego postępowania w stosunku do pracowników, klientów i ogółu społeczeństwa, biorąc pod uwagę wpływ, jaki reputacja może mieć na strumienie przychodów. Szczęśliwi pracownicy to produktywni pracownicy; zadowoleni klienci to stali klienci; zaangażowanie społeczności tworzy pozytywną reputację; i tak dalej i tak dalej.
W ten sposób firmy nastawione na zysk są zachęcane do bycia wydajnymi, skutecznymi i etycznymi poprzez proces wymiany, a zysk służy jako narzędzie obiektywnego pomiaru reakcji rynku na to, co jest oferowane.
Firmy, które są dochodowe i osiągają długoterminowy sukces (rezygnując z krótkoterminowych oszustw), uzyskują swój status poprzez tworzenie wartości z usprawnioną koncentracją na wynikach finansowych. Dochodowy biznes wymaga odpowiedniego zarządzania, a właściwe zarządzanie prowadzi do dobrych praktyk biznesowych. I takie podejście w naturalny sposób cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów, którym zależy na zapewnieniu zwrotu z inwestycji.
Jeśli jednak firmy będą nadal zmuszane do koncentrowania się na sprawach zewnętrznych w stosunku do firmy (takich jak kampanie społeczne , skuteczne inicjatywy altruistyczne i przestrzeganie zewnętrznych certyfikatów), autonomia i autorytet w zakresie praktyk produkcyjnych związanych z tworzeniem wartości zostaną zastąpione przez wskaźniki i standardy dyktowane przez wpływowych graczy, którzy twierdzą, że wiedzą, co jest najlepsze dla społeczeństwa. A ponieważ to, co jest najlepsze dla wspólnego dobra , jest w dużej mierze kwestią subiektywną, wszystkie rodzaje kompromisów i zachowań mogą być usprawiedliwione przez tych, którzy mianują się podmiotami społecznymi ponad praktykami biznesowymi.
Tak więc, zanim kupisz produkt ze względu na jego etykietę etyczną , a nie cechy funkcjonalne, i zanim zainwestujesz w kwestie moralne, a nie rozsądne strategie, pamiętaj, że dobrobyt gospodarczy i postęp społeczny historycznie pochodziły od jednostek i pomysłowości, a nie od dobroczyńców i dyktatorów o paternalistycznych planach.
Komentarze
Prześlij komentarz