Samorząd terytorialny co, jak i dlaczego. Czteropunktowy plan dla każdego miasta
Czteropunktowy plan dla każdego miasta

Każde miasto ma liderów i promotorów, którzy chcą uczynić je gorącym , modnym i fajnym miejscem do życia. Przyjeżdżają na szczyty, dyskusje i kampanie z wielkimi wizjami tego, czym mogłoby być ich miasto, gdyby tylko wszyscy inni wskoczyli na pokład, a wiele z tych wizji dotyczy przerzucania pieniędzy podatników na ludzi, którzy chcą budować stadiony, centra kongresowe lub inne rzeczy zaprojektowany, aby pokazać wszystkim innym, że to wielkie miasto ligowe.
Może powinniśmy być trochę bardziej pokorni. Polityka, nawet na szczeblu lokalnym, nie powinna polegać na urzeczywistnianiu wizji i namawianiu wszystkich innych do przylgnięcia do waszej idei dobra, prawdy i piękna. Powinno polegać na umożliwieniu ludziom „ realizacji [swoich] własnych interesów na [ich] własny sposób, zgodnie z liberalnym planem równości, wolności i sprawiedliwości ”, cytując Adama Smitha. Powinno dotyczyć ochrony wolności innych, w szczególności wolności innych, aby stać się ludźmi, którymi chcą się stać, parafrazując konkluzję Jamesa M. Buchanana „Natural and Artifactual Man”.
Jeśli więc zgodzisz się, że polityka lokalna powinna dotyczyć ochrony wolności innych, aby mogli stać się ludźmi, którymi chcą się stać, zamiast dawać ci narzędzia, aby zmienić ich w ludzi, którymi chcesz, aby się stali, co powinno zrobić twoje miasto? Oto cztery propozycje.
- Deregulacja. Ludzie myślą, że w „regulacji” walka toczy się o bezpieczeństwo w porównaniu z kosztami. To nie jest. Regulacje częściej dotyczą tworzenia barier wejścia, choć często z jakimś uzasadnieniem interesu publicznego. Uciążliwe miejskie przepisy i przepisy przyczyniają się do bezrobocia, bezdomności i rozkładu miast, ponieważ budynki stoją puste i nieużywane od lat. Tak, przepisy budowlane i tym podobne zmniejszają prawdopodobieństwo spłonięcia budynków, ale jednocześnie podnoszą ich cenę. Niektórzy ludzie są skłonni zaakceptować większe ryzyko w zamian za niższą cenę, tak jak są skłonni kupić niemarkowe buty lub płatki śniadaniowe – lub, w przypadku, gdy bezpieczeństwo jest najbardziej oczywiste, jeździć starymi samochodami, które nie mają najnowszych i najlepsze funkcje bezpieczeństwa. „Ale zapytaliśmy biznesmenów w mieście i powiedzieli, że nie są zbyt obciążeni przepisami”. Uważaj nabłąd polegający na przetrwaniu : tak jak prawdopodobnie nie doceniamy okropności wojny, ponieważ nie możemy przesłuchiwać zmarłych, prawdopodobnie nie doceniamy ciężaru regulacji, ponieważ nie przesłuchujemy odstraszonych. Lepiej byłoby zlokalizować osoby, które nie prowadzą działalności w twoim mieście – na przykład wykonawców, którzy będą pracować na przedmieściach, ale nie w centrum miasta – aby dowiedzieć się, dlaczego nie.
- Autobusy, nie pociągi . Prawie w każdym mieście jest ktoś, kto domaga się lekkiej kolei, i rzeczywiście, pociągi są fajne. Są również niewiarygodnie drogie i mogą podążać tylko ustalonymi trasami. W międzyczasie autobusy mogą być używane z istniejącą infrastrukturą – co oczywiście nie tworzy lukratywnych kontraktów dla firm zajmujących się budową terenu – i można je przestawiać o wiele bardziej elastycznie niż pociągi .
- Cena Drogi . Moglibyśmy nawet nie potrzebować transportu miejskiego, gdyby ludzie płacili ceny rynkowe za korzystanie z dróg. To była część mojej życzeń dotyczących polityki na lato 2021 r ., ale niestety nie poczyniliśmy znacznych postępów tam, gdzie mieszkam. Opłaty drogowe doprowadziłyby do innowacyjnych rozwiązań i, jak podejrzewam, bardziej „publicznego” transportu (choć prywatnie obsługiwanego przez usługi takie jak Uber i Lyft).
- Nie subsydiuj dóbr prywatnych . Być może Twoje miasto lub moje skorzystałoby na byciu miastem „wielkiej ligi”, ale jest wiele ważnych globalnych miast, w których nie ma sportów z najwyższej ligi lub które nie są znane ze swoich sportów z najwyższej ligi. Londyn i Paryż nie stały się Londynem i Paryżem, ponieważ ludzie budowali stadiony i przyciągali drużyny sportowe. Jak twierdzi ekonomista JC Bradbury i jego współautorzy, stadiony nie przynoszą korzyści ekonomicznych, które obiecują wysoce podejrzane badania „wpływu ekonomicznego”. Rządy, które budują stadiony, zasadniczo kupują ładne rzeczy dla zamożnych i szczerze mówiąc, powinniśmy rozmawiać tak samo o bibliotekach i muzeach. Podobnie jak wiele innych rodzin w naszej sytuacji, moja rodzina czerpie znaczne korzyści z naszej „darmowej” biblioteki publicznej i „darmowego” muzeum sztuki, ale są to zasadniczo transfery od ludzi, którzy mają niewiele (przeciętny lokalny podatnik), do ludzi, których stać na płacić za członkostwo w bibliotekach i muzeach (moja rodzina). Ktoś mógłby argumentować, że biblioteki publiczne wytwarzają pozytywne efekty zewnętrzne, a ja to popieram; jednak nie jestem pewien, jakie dokładnie korzyści dodatkowe czerpiemy ja i moi sąsiedzi, ponieważ ludzie mogą wybierać spośród szerokiego wyboru zrywaczy gorsetów i filmów akcji.Wszędzie pojawiają się również małe bezpłatne biblioteki , co sugeruje, że dystrybucja książek jest czymś, z czym społeczeństwo obywatelskie może sobie poradzić.
Istnieje wiele innych rzeczy, które mogą zrobić miejsca, na przykład praca na rzecz ograniczenia przestępczości i poprawy szkół, zmiana systemu podatkowego i tak dalej. Uważam, że każdy z powyższych pomysłów byłby bardzo dobrym początkiem i krokiem w kierunku bardziej wolnego, bardziej dynamicznego i lepiej prosperującego miasta.
Komentarze
Prześlij komentarz