Czy AI zje nasz lunch, czy go zrobi?
Czy AI zje nasz lunch, czy go zrobi?

Sztuczna inteligencja (AI) zakłóci branżę restauracyjną w jeszcze większym stopniu niż dotychczas. Zwiększy też ludzką kreatywność i udoskonali naszą kuchnię.
Zakłócanie i wzmacnianie branży restauracyjnej
Sztuczna inteligencja w restauracjach obejmuje całą gamę, od szybkiego przetwarzania informacji po generatywne systemy sztucznej inteligencji. Może ułatwić obsługę systemów rezerwacyjnych, przyjmować zamówienia (bezbłędnie) i znajdować nowych klientów. Może nawet dostarczać pizze i flip burgery . Takie innowacje dotyczą również operacji na zapleczu, sugerowania zakupów, planowania pracowników i analizowania trendów konsumpcyjnych .
Dla branż, które wspierają i zatrudniają 392 000 pełnoetatowych szefów kuchni i szefów kuchni oraz 70 000 hostów i hostess (dane na rok 2022), technologie te stanowią zagrożenie. Jeśli sztuczna inteligencja potrafi przewidywać i wykonywać wiele zadań wykonywanych przez ludzi, wiele osób może zostać bez pracy. Dlaczego restauratorzy mieliby nadal zatrudniać szefów kuchni, gospodarzy i innych pracowników, skoro zastąpienie ich robotami i systemami AI może obniżyć średnie koszty?
Skutki AI dla bezrobocia są niepokojące, zwłaszcza dla pracowników, którzy poświęcili swoje życie pracy w branży restauracyjnej. Istnieje wiele sposobów na złagodzenie takich zmartwień. Ludzie wciąż muszą rozeznać, czy dane wyjściowe AI są odpowiednie dla ich celów. Generatywne systemy sztucznej inteligencji mogą na przykład tworzyć grafikę menu przez cały dzień, ale ostateczną selekcję dokonują szefowie kuchni i restauratorzy.
Klienci chcą również interakcji międzyludzkich jako części ich doznań kulinarnych. Często chcą być obsługiwani przez prawdziwą osobę lub zadawać jej pytania. Na przykład For Five Coffee i Conversation zbudowały swoje doświadczenia kulinarne wokół interakcji międzyludzkich.
Ekonomiczny sposób myślenia i koncepcja elastyczności wyjaśniają tę intuicję i dodatkowo łagodzą nasze zmartwienia.
Technologie AI zależą od zasad ekonomicznych
Elastyczność w tym przypadku odnosi się do tego, jak pracodawcy zmieniają swoją gotowość do zatrudniania pracowników wraz ze zmianą płac. Im bardziej pracodawcy reagują na płace, tym szybciej przyjmą tańszą, oszczędzającą pracę technologię lub zatrudnią pracowników za niższe wynagrodzenie.
Zastępowalność jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, jak responsywni są pracodawcy. Im bardziej sztuczna inteligencja przypomina to, co może zrobić serwer, gospodarz lub szef kuchni, tym bardziej może być substytutem. Jeśli technologie sztucznej inteligencji będą bliskimi substytutami, pracodawcy będą mniej skłonni do zatrudniania tych pracowników, którzy są relatywnie drożsi.
Rozważmy typową restaurację typu fast-food, której właściciele mają stosunkowo elastyczny popyt na pracowników. Oznacza to, że istnieje wiele substytutów pracowników fast foodów, a mianowicie innych pracowników fast foodów i technologii AI, które mogą świadczyć podobne usługi. Technologie sztucznej inteligencji stają się bliższymi substytutami ludzi, ponieważ większość produktów typu fast food jest ustandaryzowana, a interakcje międzyludzkie ograniczone. Takie restauracje powinny szybko dostosowywać się do tańszych alternatyw i „wynajmować” więcej technologii AI.
Jednak restauracje z obsługą siedzącą i serwującą stoliki mają stosunkowo nieelastyczny popyt na szefów kuchni, gospodarzy i kelnerów. Im bardziej szefowie kuchni, gospodarze i kelnerzy przewidują, czego mogą chcieć goście, im więcej interakcji międzyludzkich i rozmów, tym bardziej mogą wymyślać innowacyjne dania, im lepiej zarządzać złożonymi operacjami na zapleczu, tym mniej jest substytutów.
To pojęcie elastyczności sugeruje zatem, że sztuczna inteligencja może stać się bardziej powszechna w restauracjach typu fast food, podczas gdy ludzie będą dominować w restauracjach z nasiadami. Jeśli chcesz być serwerem, gospodarzem lub szefem kuchni, chcesz zrobić z tego karierę i martwisz się sztuczną inteligencją, doskonal swoje umiejętności interpersonalne i rozwijaj usługi, których sztuczna inteligencja nie może łatwo powielić.
Szefowie AI
Jeśli roboty AI mogą wytwarzać jedzenie, powyższe obawy są aktualne. Kucharze robią jednak znacznie więcej, dlatego ich usługi są tak cenne. Ludzie cenią szefów kuchni za ich wiedzę i doświadczenie z jedzeniem. Sposób, w jaki szefowie kuchni mogą łączyć ze sobą potrawy i całe posiłki — w sposób, w jaki większość ludzi i technologii sztucznej inteligencji nie jest w stanie tego zrobić — wskazuje na ich wartość i wyjątkowe zdolności.
Niezależnie od ostatnich portretów szefów kuchni (patrz Menu (2022) i Niedźwiedź (2022) ) , szefowie kuchni bardzo dbają o swoje potrawy i ludzi, dla których gotują. Umiejętności i troska o ludzi to coś, czego AI nie ma. Sztuczna inteligencja może być bardzo dobra w rutynowych zadaniach (podyktowanych przez jakiś z góry określony program i naśladując mowę, sztukę i uczucia), ale ludzie mają wyjątkową zdolność znajdowania nowych sposobów zaspokajania potrzeb innych i reagowania na zmieniające się okoliczności .
Ponadto szefowie kuchni zarządzają złożonością. W kuchni szefowie kuchni wykonują niezliczone zadania z różną szybkością i udaje im się wyprodukować dania i doświadczenia kulinarne dla dziesiątek, jeśli nie setek, a nawet tysięcy gości dziennie. Szefowie kuchni radzą sobie z tą złożonością, zastanawiając się, którym zadaniom nadać priorytet i podejmując takie decyzje (przygotowanie małych talerzy przed daniem głównym, gotowanie wody przed gotowaniem steków itd.).
Los „Flippy” — płetwy hamburgera AI w Chili's — wskazuje na tę złożoność i rodzi pytanie, czy sztuczna inteligencja może z powodzeniem zastąpić ludzi w kuchni. Wcześniejsza wersja Flippy'ego została „ odpalona ” (przynajmniej tymczasowo), ponieważ kucharze-ludzie nie byli w stanie przygotować innego jedzenia, aby dorównać prędkości grilla. Każde zamówienie złożone w restauracji wymaga od osoby przeglądania zamówień, skanowania biletów, ustalania priorytetów i prawidłowego przygotowania każdego składnika we właściwej kolejności, aby idealnie trafił na stół — wraz z wielozadaniowością strumienia zamówień przed i po nim. Przypuszczalnie szefowie kuchni mają doświadczenie, umiejętności i pamięć mięśniową, aby lepiej mierzyć czas i dopasowywać zamówienia do wydajności całego personelu kuchennego.
Szefowie kuchni, serwery i gospodarze często mają szeroki zestaw umiejętności, których nie można łatwo powielić za pomocą technologii sztucznej inteligencji, co sugeruje, że obawy dotyczące skutków bezrobocia sztucznej inteligencji są przesadzone.
Komentarze
Prześlij komentarz