Przejdź do głównej zawartości

Wysiłki zmierzające do odpolitycznienia Fed prawdopodobnie pogorszą sytuację.W naszym kraju jest Rada Polityki Pieniężnej dąży do zapewnienia stabilności cen,strategię celu inflacyjnego. Od 2004 r. celem polityki pieniężnej jest utrzymanie inflacji – rozumianej jako procentowa roczna zmiana indeksu cen towarów i usług konsumpcyjnych – na poziomie 2,5% z symetrycznym przedziałem odchyleń o szerokości ±1 punktu procentowego, inflacja może okresowo kształtować się powyżej lub poniżej celu, w tym również poza określonym przedziałem odchyleń od celu.

 Wysiłki zmierzające do odpolitycznienia Fed prawdopodobnie pogorszą sytuację

Mikołaj CachanoskiNicolas Cachanosky Czas czytania: minuty

Wgrudniu 2022 r. ówczesny senator Pat Toomey (R-PA) przedstawił ustawę o odpowiedzialności Rezerwy Federalnej . Ma na celu zwiększenie odpowiedzialności, zajęcie się lewicowym aktywizmem politycznym oraz zapewnienie większej różnorodności geograficznej i zawodowej w ramach Systemu Rezerwy Federalnej. 

Senator Toomey bardzo głośno wyrażał swoje obawy dotyczące niedawnego wzrostu aktywności politycznej Fed. Zgodnie z komunikatem prasowym wydanym przez Senacką Komisję Bankową, „w ciągu ostatnich dwóch lat niezależni ekonomiści i naukowcy również wyrażali obawy dotyczące działalności Fed, w tym banków regionalnych Fed”. Dokument popiera swoje twierdzenie listem otwartym podpisanym przez 42 niezależnych ekonomistów i badaniem Mercatus Center . Senatorowie Kevin Cramer (R-ND), Mike Lee (R-UT), Cynthia Lummis (R-WY), Thom Tillis (R-NC), Bill Hagerty (R-TN) i Ted Cruz (R-TX) współsponsorowani rachunek.

Jak podkreśla Reuters , moment powstania tej inicjatywy nie jest przypadkowy. Regionalne banki rezerw Fed przeznaczają coraz więcej środków na aktywistyczne tematy, takie jak zmiana klimatu, nierówność dochodów i inne kwestie społeczne. Te kwestie polityczne znacznie wykraczają poza mandat Fed. Urzędnicy Fed nie mają większego autorytetu ani doświadczenia w radzeniu sobie z tymi kwestiami społecznymi niż Departament Rozwoju Miast i Mieszkalnictwa w zakresie realizacji 2-procentowego średniego celu inflacyjnego przy jednoczesnym utrzymaniu niskiego poziomu bezrobocia.

Reforma senatora Toomeya :

  • Poddanie prezesów regionalnych banków rezerw i głównego radcy prawnego Fed („ósmego gubernatora”) nominacji prezydenckiej i zatwierdzeniu przez Senat.
  • Zmniejsz liczbę regionalnych banków rezerw z dwunastu do pięciu, aby umożliwić skuteczniejszy nadzór Kongresu i zapewnić wszystkim prezesom Fed stałe miejsca w Federalnym Komitecie Otwartego Rynku (FOMC).
  • Poddanie Rady Gubernatorów i regionalnych banków rezerw federalnej ustawie antylobbingowej, tak aby zasoby krajowe nie mogły być wykorzystywane do lobbingu politycznego na poziomie stanowym lub federalnym.
  • Wzmocnić obecne wymagania dotyczące różnorodności geograficznej dla gubernatorów Fed, aby reprezentowali interesy całego przekroju Ameryki, a nie tylko obwodnicy, oraz nałożyć surowe nowe wymagania dotyczące miejsca zamieszkania na prezesów regionalnych banków rezerw, tak aby pochodzili z ich okręgów Fed.

Senator Toomey ma rację, uznając, że Fed stał się bardziej polityczny w ciągu ostatnich kilku lat, co nie jest dobrą zmianą. Jednak proponowana reforma grozi jeszcze większym upolitycznieniem Fed. Tradycyjnie ekonomiści opisywali regionalne banki rezerwowe jako bardziej odsunięte od procesu politycznego niż zarząd, po części dlatego, że ich prezesi nie podlegają nominacji na prezydenta ani zatwierdzeniu przez Senat. Jeśli zostanie przyjęta, reforma Toomeya sprawi, że regionalne banki rezerw będą bardziej przypominać zarząd. Dlaczego należy oczekiwać, że dodatkowy nadzór Kongresu spowoduje mniejszą presję polityczną? Wręcz przeciwnie, wydaje się prawdopodobne, że ta ustawa doprowadzi do bardziej stronniczych negocjacji i dążenia do władzy w regionalnych bankach rezerw.

Na szczęście propozycja senatora Toomeya umarła wraz ze 117 Kongresem. Niestety istnieje szansa, że ​​propozycja zostanie przywrócona w 118. Po obu stronach korytarza rośnie zainteresowanie reformą Fed. Również w grudniu senator Toomey nawiązał współpracę z senator Elizabeth Warren (D-MA) w celu wprowadzenia ustawy Financial Regulators Transparency Act , która poddałaby regionalne banki rezerwowe ustawie o wolności informacji , wymagając od organów nadzoru finansowego dostarczania Kongresowi informacji związanych z etyką, i uczynienie Inspektora Generalnego Fed stanowiskiem zatwierdzonym przez Senat. 

Jest mało prawdopodobne, aby te wysiłki mające na celu zwiększenie nadzoru Kongresu odpolityczniły Fed. W rzeczywistości mogą jeszcze pogorszyć sprawę.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Błyskawica w Operacji „Pedestal”,czyli największa bitwa morska w ochronie konwoju na Maltę w II Wojnie Światowej.

Jak to widzą w Ameryce. Czy niższa inflacja zatrzyma podwyżki stóp?

DOGE poważnie podchodzi do wojny z państwem administracyjnym