Ergonomia pracy z komputerem, laptopem, iPadem urządzeniami przenośnymi.

 

Ergonomia pracy z komputerem, laptopem, iPadem urządzeniami przenośnymi.




Jesień powoli nam się zaczyna jedni mówią że mimozami a drudzy nawłoci kanadyjskiej się zaczyna, ale także zaczyna się nasza szkoła dla naszych milusińskich,

którzy dzięki naszemu Rządowi dostali od czwartej klasy laptopy i może byśmy się nad tym skupili, gdyż jako dorośli często zapominamy o ergonomii a szczególnie przy pracy z takimi urządzeniami i warto może przez starszych przekazać jak powinniśmy pracować z laptopem.

Dla tych którzy lubią stosować przepisy szczególnie przydatne które są w pracy to musimy się posłużyć dyrektywą 90/27 0/we oraz rozporządzeniem ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe Dziennik Ustaw 1998 numer 148 a także przypisami dotyczącymi chorób zawodowych Dziennik Ustaw 2002 nr 132 poz. 11

Należy pamiętać że wielogodzinna praca z laptopem często skutkuje dolegliwościami układu mięśniowo- szkieletowego, zwłaszcza jeśli stanowisko pracy nie jest przygotowane i nie spełnia pewnych podstawowych wymagań a pracujemy tak ad hoc aby szybciej nie myśląc o ergonomii w czasie pracy z laptopem, w biurze, w szkole czy poza nimi.

Obojętnie gdzie praca się odbywa czy komputerem stacjonarnym czy przenośnym laptopem powinna być najbardziej zbliżona do naturalnej ze względu na wykonywanie pracy w pozycji siedzącej a co za tym idzie monotonny charakter pracy trudno jest ustawić ciało w zalecanej pozycji zaleca się aby stawy były ustawione pod kątem 90 stopni lub nieznacznie większym dotyczy to prawie wszystkich części ciała oraz kończyn górnych i dolnych i tułowia wyjątkiem w tym przypadku jest położenie głowy która powinna być lekko pochylona do przodu zalecana jest praca w takiej pozycji aby zachować następujące kąty w stawach należy przy tym zachowywać kąty proste czy w pozycji siedzącej czy stojącej. Sytuacja analogiczna jest najlepsza także wyżej wymieniona w laptopie czyli komputerze przenośnym natomiast polegiwanie, kurczenie się, wymuszanie jakichś dziwnych pozycji nie służy to gdyż jak się przyzwyczaimy do złych pozycji to już to będziemy robić przez dłuższy czas a nasz układ szkieletowy zdenerwuje się i powie że to tak musi być i wtedy neurochirurg albo neurolog zdziwi się co my robimy ze swoim układem mięśniowe -szkieletowe.




W przypadku laptopa można zawsze ustawić jako jednostkę centralną na stole na biurku, dodatkowo dodać klawiaturę oraz mysz a teraz za niewielkie pieniądze można kupić specjalne podstawki zajmują mało miejsca ale tworzymy odpowiednie biuro ergonomiczne do naszej pracy na laptopie.

Ważnym jest w tym wszystkim krzesło komputerowe lub niektórzy korzystają z foteli specjalnych gdyż to ono ma największy wpływ na obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego ze względu na największą powierzchnię kontaktu z ciałem najważniejszy jest dobór i regulacja krzesła w celu przystosowania go do wymiarów antropometrycznych pracownika ucznia domownika przede wszystkim wysokość ciała krzesło pracy w pozycji siedzącej, powinno mieć możliwość regulacji przynajmniej wysokości płyty siedziska w wysokości i kąta pochylenia oparcia oraz wysokości podłokietników jest to niezbędne minimum do wykonywania dobrej zdrowej pracy.

Kluczowe znaczenie dla zorganizowania ergonomicznego stanowiska pracy z komputerem laptopem ma dobór tych wszystkich elementów czyli stolika przystawki biurka oraz krzesła lub fotela.

Jedno które unika nam a jest jedną z ważniejszych rzeczy to właściwe ustawienie ekranu laptopa w tym przypadku to jest ważniejsze gdyż komputer mamy na stałe i ekran jest w pozycji takiej generalnie pod kątem 90 stopni i to nam nie będzie przeszkadzać ale w laptopie ustawienie ekranu jest sprawą najważniejszą gdyż może to prowadzić do obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego natomiast właściwie ustawienie kontrastu jasności oraz dobór tła znajdującego się na ekranie wpływa na zmniejszenie zmęczenia wzroku.

Monitor powinien być ustawiony w odległości około półtora do dwóch przekątnych ekranu od oczu a wysokość monitora powinna być tak aby górna krawędź ekranu znajdowała się na wysokości oczu lub nieznacznie do -5 cm ekran monitora powinien być tak ustawiony prostopadle do kierunku patrzenia na niego monitor lub ekran laptopa można regulować przez pochylenie go do przodu lub do tyłu.

Tutaj występuje taka ważna zasada w przypadku korzystania laptopa że te informacje co podaliśmy wyżej nie jest możliwe i wtedy trzeba dostosować w przypadku pracy z laptopem dodatkowego wyposażenia to jest monitor i klawiatury zachowanie właściwej pozycji podczas pracy w tym przypadku muszą być zastosowane przy stojaki lub przystawki do ustawienia ergonomicznie laptopa.

Pamiętać należy żeby stanowisko pracy czy komputera czy laptopa powinno znajdować się bokiem do okna w odległości od metra do półtora od okna.

Ręce dłonie powinny być tak ułożone aby znajdowały się w przedłużeniu przedramion wyprostowane w nadgarstku nie powinny być zgięte ani do góry ani do dołu. W przypadku laptopa można zastosować odpowiednią podkładkę i najczęściej ona wymusza właściwe ułożenie rąk i przedramion, podczas korzystania z laptopa w przypadku  istnieje funkcja myszy  ważne, właściwie podparcie rąk podczas pracy umieszczona pomiędzy klawiszami klawiatury. Umożliwia pracę z podparciem rąk podobnym do pracy z klawiaturą ekrany do dodatkowe umieszczone w pozycji pionowej uniemożliwiają komfortową pracę przez dłuższy czas. Z kolei umieszczone poziomo wymuszają pochylania głowy i nadmierne obciążenie kręgosłupa w odcinku szyjnym podczas obserwacji ekranu tego typu urządzenia wskazujące powinny być wykorzystywany sporadycznie podczas pracy a nie w czasie pracy ciągłej.

To są jakby podstawowe wymogi działania czy to na komputerze stacjonarnym czy na laptopie ale dodatkowo można przy długotrwałej pracy korzystać z urządzeń wspomagających pracę jak podkładki pod nadgarstki umieszczone przed klawiaturą lub myszką wymuszają właściwie ułożenie rąk względem przedramienia.

Podstawka pod dokumenty umieszczona obok monitora pozwalająca uniknąć znacznego pochylenia głowy podczas czytania dokumentów przepisywania i tym podobne.

Wsporniki umieszczane na kolanach podczas pracy z laptopem w podróży pozwalające na podniesienie ekranu laptopa do góry tym samym zmniejszenie obciążenia odcinka szyjnego i piersiowego kręgosłupa.

Stoliki do pracy w łóżku lub na kanapie pozwalające na pozycję bardziej ergonomiczną podczas pracy jednak należy pamiętać że nie jest to pozycja zalecana do pracy z komputerem jako długotrwałą i należy ją traktować raczej jako krótkotrwałą.

Niewłaściwe ustanowienie monitora czy praca z laptopem bardzo wpływa na obciążenie odcinka szyjnego kręgosłupa przy czym znacznie większe zagrożenie występuje wtedy gdy monitor umieszczony jest z boku pracownika musi on skręcać głowę niż monitor gdy umieszczony jest na przykład zbyt nisko niewłaściwe dopasowanej biurko i krzesło ma wpływ na obciążenie kręgosłupa w części piersiowej i lędźwiowej oraz przeciąża stawy łokciowe największe znaczenie ma tutaj właściwy kąt pochylenia oparcia dobre dopasowanie kształtu oparcia do kształtów pleców szczególnie w części lędźwiowej. I należy pamiętać i odnosić to także do pracy w domu z wykorzystaniem komputera przenośnego. Pamiętać należy i to jest najważniejsze że w pracy przy komputerze osoba na godzinę powinna pracować 45 minut i później co najmniej mieć 15 minut odpoczynku A to ze względu na chronienie oczu i możliwości lśnienia które w pracy czy z komputerem czy z laptopem może występować.



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Błyskawica w Operacji „Pedestal”,czyli największa bitwa morska w ochronie konwoju na Maltę w II Wojnie Światowej.

Jak to widzą w Ameryce. Czy niższa inflacja zatrzyma podwyżki stóp?

DOGE poważnie podchodzi do wojny z państwem administracyjnym