Przejdź do głównej zawartości

W społeczeństwie kapitalistycznym niewiele firm ma znacznie lepsze produkty niż konkurencja. Nie wszystkie bojkoty są równe.

 Nie wszystkie bojkoty są równe

Dlaczego niektóre bojkoty konsumenckie są bardziej skuteczne niż inne? Obecnie wydaje się, że każdego dnia pojawia się nowy bojkot konsumencki . Od Amazona przez Bud Lite po Starbucks, bojkoty o różnej sile pojawiają się w wiadomościach. Odłóżmy na bok, czy dany bojkot jest uzasadniony lub jak możemy zdefiniować sukces, ponieważ spostrzeżenia zawarte w tym eseju mają zastosowanie niezależnie od tego. Przyjrzymy się, co może pomóc w bojkocie, a co nie, i rozważymy przykłady.

Żaden czynnik nie decyduje o sukcesie, ale sprowadzają się one do jednego kluczowego pytania: Jak kosztowna pod względem czasu, pieniędzy lub jakości jest zmiana na najbliższy substytut celu bojkotu? Im droższy jest bojkot, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że bojkot się powiedzie. Co wpływa na koszty udziału w bojkocie? Odpowiedzi na to pytanie są proste: czas, pieniądze i jakość.

Konkurencja zmniejsza wszystkie trzy z tych kosztów. W społeczeństwie kapitalistycznym niewiele firm ma znacznie lepsze produkty niż konkurencja. Na przykład możesz chcieć bojkotować Starbucks lub Black Rifle Coffee. Jeśli tak, to łatwo znaleźć markę zastępczą. Z kolei Amazon ma nieco mocniejszą pozycję. Amazon był bojkotowany z różnych powodów, ale żaden nie dotarł. W dużej mierze powodem jest to, że Amazon jest bardzo dobry w tym, co robi. To prawda, eBay jest obecny w Internecie, a duże sklepy, takie jak Walmart i Costco, oferują wiele z tego, co robi Amazon. Jednak większość klientów Amazon zainwestowała już czas, aby ułatwić nowe transakcje. Mają aplikację na swoich telefonach, dodali do zakładek witrynę Amazon na swoich komputerach i podali już swoje dane płatnicze podczas poprzednich transakcji.Według Techjury Amazon ma 172 miliony członków Prime, a 80 procent z nich używa go jako domyślnej witryny zakupów online. Po prostu zbyt łatwo jest trzymać się Amazona, zamiast przełączać się na innego dostawcę internetowego. To sprawia, że ​​udany bojkot jest trudniejszy. Ale niewiele firm ma tak silne powiązania ze swoją bazą klientów.

W przeciwieństwie do rynków konkurencyjnych monopole z definicji nie mają konkurentów. Przykładem są obiekty użyteczności publicznej. Bojkotowanie lokalnej firmy wodociągowej lub energetycznej byłoby grą przegraną, ponieważ jedyną alternatywą byłoby wyłączenie z sieci. Wiązałoby się to z kosztownymi kosztami konfiguracji i wymagałoby znacznych zmian w stylu życia. Prawie monopoliści mają również niewielu konkurentów. Zachowanie byłego rozgrywającego Colina Kaepernicka podczas meczów National Football League wywołało protesty, ale główne ligi sportowe, zwłaszcza NFL, zasadniczo mają status monopolisty. Ligi nowicjuszy prawie nigdy nie odnoszą sukcesów. To prawda, że ​​widzowie mogą oglądać futbol w szkole średniej i na studiach, ale nie w niedziele. Nie, to nie są dobre zamienniki. Oglądanie piłki nożnej to także wydarzenie towarzyskie. Ty osobiście możesz chcieć pominąć grę, ale jeśli twoja grupa pokerowa i kumple grający w golfa chcą ją obejrzeć, wtedy utkniesz. Zwiększa to koszt znalezienia zamiennika. Frekwencja w lidze mogła chwilowo spaść, ale rok 2022 przyniósł rekord frekwencji.

Koszty bojkotu wyjaśniają również, dlaczego akcja przeciwko jednemu produktowi, takiemu jak Bud Lite, ma większe szanse powodzenia niż bojkot przeciwko sklepowi, takiemu jak Target. Jeśli jesteś wściekły na Anheuser-Busch, bo umieścił zdjęcie Dylana Mulvaneya na puszce Bud Lite, możesz z łatwością kupić skrzynkę Coors zamiast Bud Light podczas wycieczki do Target. Ale jeśli jesteś wściekły na Target ze względu na jego stanowisko w Miesiącu Dumy, jazda przez miasto do Walmart zamiast w dół ulicy do Target to wielka sprawa w porównaniu z kupnem Coors, który jest tuż obok Budweisera w tym samym sklepie. Ponieważ jazda przez miasto jest stosunkowo kosztowna, nadal możesz udać się do Target, aby kupić artykuły spożywcze, małe urządzenia i wszystko, co sprzedaje Target, omijając rzeczy, które uważasz za obraźliwe. Kluczem jest zróżnicowany koszt, z którym się borykasz.

Wystarczająco powszechny bojkot ze strony silnie zmotywowanych konsumentów może czasami przezwyciężyć koszty bojkotu produktu lub usługi. Być może najbardziej znanym przykładem jest bojkot systemu autobusowego w Montgomery w stanie Alabama w latach 1955-1956, wywołany odmową Rosy Parks oddania swojego miejsca białemu jeźdźcowi. Transport publiczny jest zazwyczaj monopolistą, a substytuty są trudne do znalezienia dla większości pasażerów autobusów, którzy mają zwykle niższe dochody. Jednak bojkot się powiódł. Dlaczego?

Po pierwsze, twarze bojkotu były charyzmatyczne i wpływowe. Rzeczywiście, Claudette Colvin została aresztowana w tym samym mieście za to samo przestępstwo co Rosa Parks prawie rok wcześniej. Colvin była jednak 15-letnią przyszłą matką, a czarni przywódcy wiedzieli, że nie jest odpowiednią osobą do bycia figurantem bojkotu. Parks był jednak sekretarzem miejscowego NAACP i dobrze znanym w środowisku. Czarni przywódcy utworzyli Montgomery Improvement Association, wybierając dr Martina Luthera Kinga Jr., lokalnego pastora posiadającego niezrównane umiejętności jako mówca publiczny do kierowania grupą. Liderzy tacy jak Parks i dr King zebrali poparcie społeczne, budując jedność, która ułatwiła ponoszenie kosztów korzystania z alternatywnych środków transportu. Drugi, czarni stanowili około trzech czwartych pasażerów systemu tranzytowego - bardzo duży odsetek - i prawie wszyscy poparli bojkot. Przywódcy społeczności zorganizowali wspólne przejazdy jako alternatywę dla systemu tranzytowego. Co najważniejsze, czarni taksówkarze obniżyli ceny biletów do autobusów, zmniejszając koszty wspierania bojkotu. Bojkot trwał do czasu, gdy Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że oddzielne siedzenia naruszają 14. poprawkę — 381 dni po rozpoczęciu bojkotu.

Skuteczne alternatywy dla systemu transportu publicznego, takie jak carpooling i wsparcie taksówkarzy, obniżyły koszty udziału w bojkocie. Charyzmatyczni liderzy i szerokie poparcie społeczne dla wyraźnie słusznej sprawy ułatwiły konsumentom ponoszenie tych kosztów. Połączenie wymusiło zmiany polityczne i przezwyciężyło nawet opór monopolisty rządowego wobec bojkotu. Ostatnie bojkoty bledną w porównaniu. Ich szanse na sukces są odpowiednio mniejsze.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Błyskawica w Operacji „Pedestal”,czyli największa bitwa morska w ochronie konwoju na Maltę w II Wojnie Światowej.

Jak to widzą w Ameryce. Czy niższa inflacja zatrzyma podwyżki stóp?

DOGE poważnie podchodzi do wojny z państwem administracyjnym