Ekonomia naprawy muru
Ekonomia naprawy muru

Mending Wall , ujmujący wiersz Roberta Frosta z 1914 roku, zawiera ważne lekcje na temat ekonomii i współpracy.
Chociaż wiersz zawiera lekcje o równoważeniu tolerancji i akceptacji , nowoczesności i tradycji, a może skuteczności granic narodowych , pozostaje otwarty na interpretację. Przesłanie z poziomu powierzchni, powtórzone dwukrotnie w wierszu, brzmi: „dobre płoty tworzą dobrych sąsiadów”, co może po prostu sugerować, że wyznaczamy granice własności, jeśli chcemy żyć wygodnie z naszymi sąsiadami. Wiersz warto też przeczytać, aby zmotywować do szerszych rozmów o współpracy społecznej i rozwoju gospodarczym.
Powierzchnia naprawy ściany
Wiersz koncentruje się na dwóch sąsiadach, którzy spotykają się, aby odbudować wspólny, rozpadający się mur, prawdopodobnie w Nowej Anglii, gdzie mieszkał Frost i gdzie kamienne mury są powszechne .
Niezręczna fraza wprowadzająca kieruje czytelników do przedmiotu wiersza: „Jest coś, co nie kocha ściany”. W początkowych wersach dowiadujemy się, że mur niszczeje dzięki siłom biernym i aktywnym: woda zamarza i rozszerza się podczas chłodniejszych miesięcy, a myśliwi na koniach strącają kawałki. Obaj sąsiedzi regularnie stają przed zadaniem naprawy ściany.
Pozostała część wiersza to wymiana zdań między sąsiadami, między jednym, który kwestionuje cel naprawy ściany, a tym, który przyjmuje (być może ślepo) zadanie. Pytający sąsiad wyraża pogardę dla projektu, ponieważ mur nie powstrzyma jabłoni i sosen przed przechodzeniem przez posesje. Wiersz kończy się drugim zaklęciem „dobre płoty czynią dobrych sąsiadów” z drugiego sąsiada.
Więcej niż naprawianie
Mending Wall prowokuje również do głębszych lekcji na temat praw własności.
Sąsiad, który pogardliwie odnosi się do procesu naprawy, ma rację, ale nie zdaje sobie sprawy z większej roli, jaką odgrywają prawa własności. Ten sąsiad sugeruje, że ponieważ żaden z sąsiadów nie ma krów ani innych zwierząt, które mogłyby zbłądzić, koszty naprawy ściany przewyższają korzyści. Bardziej tradycyjny sąsiad jest jednak niewzruszony, ponieważ wydaje się, że czuje się dobrze w swojej postrzeganej mądrości. Kontynuuje naprawę ściany i powtarza: „Dobre płoty to dobrzy sąsiedzi”.
Mur jest środkiem do wyjaśniania, monitorowania i egzekwowania praw własności. Prawa własności określają oczekiwania dotyczące tego, w jaki sposób ludzie mogą wykorzystywać zasoby zgodnie ze swoimi wartościami i celami bez ingerencji innych osób. Ściana nie tylko utrzymuje bezpańskie zwierzęta w miejscu. Pomaga w utrzymaniu relacji sąsiedzkich i tworzeniu oczekiwań co do tego, co „moje i twoje”.
Mając takie oczekiwania, ludzie stają przed zachętą do tworzenia długoterminowych planów. Sąsiedzi uprawiają na przykład sosny i jabłonie, co wymaga wielu lat planowania i pielęgnacji. Posiadanie muru i coroczny rytuał naprawy stwarza zachęty do pielęgnacji tych drzew i pozwala sąsiadom realizować inne plany.
Ogrodzenia i koordynacja
Wiersz Frosta wprowadza również lekcje o tym, jak ludzie współpracują w celu uzyskania wzajemnie korzystnych wyników.
Fizyczna ściana jest wytwarzana wspólnie i jest dobrem publicznym, które nieskoordynowane jednostki często mają trudności z wyprodukowaniem. W różnym stopniu takie dobra są niekonkurencyjne w konsumpcji i kosztowne do wykluczenia, co wskazuje, że ludzie prawdopodobnie będą jeździć na gapę i być może produkują zbyt mało tego dobra. Na przykład sąsiad, który kwestionuje proces naprawy, może pozwolić drugiemu sąsiadowi samodzielnie naprawić ścianę i mimo to otrzymać tę samą korzyść.
Jak sugeruje wiersz, naprawianie ściany jest łatwiejsze w dwie osoby, co sugeruje, że swobodna jazda sprawi, że proces naprawy będzie bardziej kosztowny:
I pewnego dnia spotkamy się, by przejść linię
i ponownie postawić między nami mur.
Utrzymujemy mur między nami, gdy idziemy.
Do każdego głazy, które spadły na każdego.
Jeśli jazda na gapę miałaby się utrzymywać, ściana nadal ulegałaby erozji.
Na szczęście sąsiedzi nie są całkowicie nieskoordynowani. Wiersz Frosta wskazuje na to, w jaki sposób sąsiedzi współpracują, a mianowicie poprzez wspólne doświadczenia i historię oraz tradycję. Odnosząc się do szczelin w murze, jeden z sąsiadów stwierdza:
Nikt ich nie widział ani nie słyszał, jak je robiono,
Ale w porze wiosennej naprawy je tam znajdujemy.
Wiosna to nie tylko czas, aby ponownie cieszyć się świeżym powietrzem, to zwyczajowy czas na rozwiązanie tego wyjątkowego problemu, z którym borykają się sąsiedzi. Proces naprawy, według jednego z sąsiadów, został przeprowadzony tak często, że przypomina „grę na świeżym powietrzu”.
Wiemy nawet, że powiedzenie „dobre płoty, dobrzy sąsiedzi” nie pochodzi od obecnych sąsiadów. Odnosząc się do jednej z pozornie ślepej zgody sąsiada na naprawę ściany:
Nie ustąpi za powiedzeniem ojca,
I lubi, że tak dobrze o tym pomyślał
Trwałe lekcje o samorządności
Badanie, w jaki sposób ludzie rozwiązują problemy, takie jak naprawianie muru, dostarcza trwałych lekcji na temat współpracy i samorządności.
Sąsiedzi mogą łatwo się ze sobą komunikować, mają wspólną historię i prawdopodobnie oczekują współpracy przez wiele lat. Zdaniem Michaela Taylora każdy z tych czynników zachęca do współpracy i poszukiwania porozumień oraz zasad ułatwiających współpracę. Ogólnie rzecz biorąc, każdy czynnik sugeruje, że rozwiązania Coasian są prawdopodobne, ponieważ koszty transakcji są stosunkowo niskie.
Takie warunki wydają się podobne do dyskusji Davida Hume'a o dwóch sąsiadach osuszających łąkę. W Traktacie o naturze ludzkiej ( Księga III, część II, sekcja VII) Hume sugeruje, że współpraca między dwoma sąsiadami próbującymi osuszyć łąkę jest prawdopodobna, ponieważ „znają się nawzajem”. Współpraca wynika ze wspólnych zainteresowań i wspólnej wiedzy o sąsiadach.
Gdybyśmy mieli więcej szczegółów na temat sąsiadów Frosta, moglibyśmy zagłębić się w warunki, które zachęcają ludzi do zarządzania wspólnymi zasobami, o czym mówi Elinor Ostrom . Jak zauważa Ostrom, udane zarządzanie tymi zasobami jest prawdopodobne, im więcej osób korzystających ze wspólnego zasobu ustala własne zasady. Mending Wall to tylko wiersz, ale w całej Nowej Anglii i na świecie są niezliczone kamienne ogrodzenia, w których taka logika wydaje się odpowiednia.
Mistrzowski wiersz Roberta Frosta daje ekonomistom i studentom wiele okazji do poznania prawa własności, samorządności i pokojowej współpracy. Dostarczanie tego rodzaju towarów może być stosunkowo łatwe, zwłaszcza gdy ludzie ponoszą stosunkowo niskie koszty transakcyjne i potrafią sami się rządzić. Jednocześnie zjawiska społeczne, takie jak zasady i tradycje, stają się bardziej użyteczne, nawet jeśli ludzie nie wiedzą, dlaczego ich przestrzegają.
Komentarze
Prześlij komentarz